Inspirasi Anda

Redha itu perlu, Rindu itu pasti

25hb Disember 2015 Abang, pagi ni bila bangun tidur air mata ayang menitis lagi...rindukan abang. Abang selalu ada dalam mimpi ayang.. ...

Thursday, 31 December 2015

Tahun baru...semakin hampir dengan kematian

1 Januari 2016

Assalamualaikum suamiku yg berakhlak mulia dan lucu....Moga roh abang sentiasa dalam rahmat dan kasih Allah...

Abang, hari ni dah masuk tahun baru 2016. Semua org gembira dengan azam dan semangat baru...tapi ayang sekadar memerhati watak2 manusia saja..bertambahnya tahun bukan membuatkan ayang gembira ..tapi cukuplah ayang bersyukur dengan Tuhan yg menjadikan ayang lebih dekat denganNya...hakikatnya,tak bermakna apa2 sambutan tahun baru tanpa abang...hakikatnya..mungkin selepas ini atau tahun ini ayang akan menyusul mengikut abang bertemu Pencipta kita..

Maaf, hari ni lambat sikit menulis di sini...pagi tadi ayang bawak mak dan ayah pergi kedai Tomyam Kung...ala...tempat yg kita selalu sarapan dulu tu..tadi hujan...walapun ayang masih dalam iddah, ayang tak sampai hati nak tengok mak dan ayah jalan kaki ke kedai sana...jadi ayang hantarla mak dan ayah ke sana...beli n bawak balik je..moga Allah ampunkan ayang andai tindakan ayang ni salah..

Abang, sebut pasal iddah...rupa2nya cukup sebulan ayang berada dlm iddah...ada 3 bulan 10 hari lagi...kadang2 bimbang sangat sebagai isteri abang...dalam iddah ni ayang buat dosa...terutama dosa hati..nauzubillahi min zalik...ayang ni lemah sikit dari segi perasaan...bimbang mudah jatuh hati...oppsss...moga Allah pelihara iman ayang...ayang doa hari2  supaya dapat jadi bidadari abang di syurga nanti..

Abang, selepas solat dhuha tadi, ayang menangis selajunya...ntahlah tiba2 je jadi teringat sgt kat abang...ayang teringat waktu kita usaha nak dapat anak...tup-tup..kita dengar keluarga terdekat kita mengandung..senang je...ayang menangis taknak keluar bilik...abang dtg pujuk ayang...abang peluk ayang..abang cakap jgn buruk sangka dgn Allah..kita usaha lagi...kita usaha lagi...mesti Allah bagi...
Allah...ayang rindu nak dengar suara tu lagi...ayang rindu nak sandarkan kepala pd bahu abang meluahkan segala yg terbuku di dada...

Moga Tuhan satukan cinta kita,abang..suatu hari nanti disyurga firdaus..

Terima kasih atas kasih sayang abang selama ini...pasti Allah beri ganjaran terbaik utk abang...ayang sayang abang dunia dan akhirat

Wednesday, 30 December 2015

Akhlakmu..mencetus pahala buatku

31 Disember 2015

Assalamualaikum abang..suamiku yg kacak dan indah..:) ...Moga hari2 abang di alam barzakh menjadi semakin mudah, tenang dalam redha Ilahi..AAMEEN..

Abang, kecantikan akhlak abang membuatkan hari ini ayang teringat sangat kat abang. Dulu abang suka menjamu kwn2 pejabat ayang makan..abang cakap biar masak lebih jgn kurang..memang rezeki kawan ofis tak pernah putus waktu abang ada...dan..masa tu ayanglah yg paling bangga bawa makanan tu dtg ofis utk jamu kawan2...ayang dapat pahala dari kebaikan abang yg sangat murni tu..ayang dapat berkat dari status seorang isteri kepada abang..syukur sangat2 Allah ciptakan abang utk ayang...Terima kasih abang kerana menjadi suami yg soleh utk ayang.

Tapi, ayang sedih hari ni..sbb bila dikenang kembali,..ayang takkan dpt lagi pahala seorang ISTERI...Terasa rugi sangat bila waktu dulu ayang tak laksanakan banyak kebaikan utk abang...sedih sgt ayang tak dapat membahagiakan abang...Benarlah kata orang, bila seseorang tu meninggal dunia, hilanglah separuh keberkatan yg diperolehi daripadanya...

Abang, hari ni kesedihan dan kelukaan yg ayang rasa sebelum ni dah semakin pulih..Alhamdulillah, ayang semakin boleh tidur nyenyak..cuma sekali sekala Allah gerakkan ayang bangun awal utk "bercinta" denganNya...moga ayang istiqamah...

Abang..moga2 kepayahan, kesedihan dan kelukaan ini dapat ayang harungi bukan setakat hari ni je...tapi hingga hari esok, minggu depan, bulan depan, bulan puasa, hari raya dan tahun-tahun hadapan....sebab ayang masih ada banyak kenangan indah dengan abang...dan setiap hari ayang akan lalui kenangan itu...dan setiap waktu itu juga ayang akan terkenangkan abang..

Abang, ayang dah boleh tersenyum...cuma ketawa masih belum kuat...tapi kadang2 Running Man berjaya buat ayang ketawa.. :) ...namun, cuma seketika...ayang takut nak ketawa kuat..ayang takut ayang lupa kepada kesedihan sbb dengan kesedihan tu jugalah yg berjaya merapatkan hubungan ayang dengan Allah..Terima kasih, Allah

Abang, kawan2 kat pejabat banyak yg bantu ayang melalui semua ini....dan ayang kena kuat utk berbual dengan mereka supaya kesedihan dapat di atasi...Athirah belikan selalu sarapan dan makan tengahari ayang...sebab ayang masih dlm iddah 4 bulan 10 hari...tak boleh keluar ke mana2 kecuali dharurat....ayang hanya boleh pergi kerja dan balik kerja...kesian diorang,abang...ayang banyak susahkan diorang...Moga Allah balas jasa mereka dengan sebaik-baik ganjaran pahala..Aameen

Abang, ayang undur diri dulu..esok, in sha Allah ayang akan ziarah kubur abang..dah lama ayang tak pergi..makruhkan...nanti kita bersua lagi di laman bisu ni..yg hanya Allah sahaja yg Maha Memahamiya..


Tuesday, 29 December 2015

Abang sempurna dihati ayang...ALLAH Maha Sempurna

30 Disember 2015

Assalamualaikum suamiku yang baik hati. Moga Allah sentiasa memandang dengan rahmat dan kasihNya. Ayang sentiasa mendoakan abang.

Ya Allah suamiku seorang yg sangat baik. Dia pernah memberikan tangannya untuk menghilangkan sakit2 pada badanku...tangan dia juga yg menyediakan makanan,memasak untukku dengan penuh kasih dan sayang..Dia yang menyelimutkan aku ketika aku terlalu sejuk...Dia memberikan tubuh badannya utk sentiasa berkorban penat lelah mencari rezeki utk kami berdua...Dia selalu menyediakan kakinya utk menekak pedal minyak dan brek utk membawa kemana sahaja aku pergi tanpa merungut sekali pun..Dia memberikan sepenuh hatinya menyayangi diriku dan menerima ketidak sempurnaan aku...yg baginya diriku terlalu sempurna utk nya...Ya Allah aku terlalu rindu akan kasih sayangnya..aku terlalu rindukan kebaikannya...

Ya, Allah, maka Engkau pandanglah dia dengan pandangan yg sangat mulia di sisiMu. Engkau bahagiakan dia disana lebih dari dia dapat didunia ini. Tinggikanlah darjatnya di sisiMu seperti para Anbiya', Siddiqin, Syuhada' dan para Solihin...Aameen Ya Rabbal Aalameen..

**************************************************

Abg, hari ni dah 30 hari abang tinggalkan ayang pergi kepada kekasih Abang yg hakiki iaitu Allah SWT. Bermakna sudah 30 hari juga ayang tak nampak abang di mata ayang...sudah 30 hari juga tiada siapa yg menemani ayang tidur....sudah 30 hari juga ayang tak dapat rasa masakan abang..sudah 30 hari juga..abang dah tak bawa kereta Atos comel kita kemana-mana bersama dengan ayang...30 hari jugalah ayang tak bersarapan dengan abang yg biasanya kita buat lepas punch card...tiada lagi cerita kita berdua,abang...tiada lagi lawak dan jenaka abang...tiada lagi usikan abang..tiada lagi gelak tawa abang...tiada lagi cerita yg ayang selalu cerita dekat abang bila ayang balik kerja...tiada lagi bunyi telefon yg mengatakan abang rindu pada ayang bila ayang gi kerja...tiada lagi pasangan belangkas yg selalu nampak pakai baju sama warna setiap hari dan setiap hari raya..tiada kata2 nasihat abang utk ayang supaya kuat dan semangat....tiada lagi kisah cinta antara kita berdua, abang...yg ada hanya cinta ayang pada Rabb...yang ada hanya luahan kesedihan ayang pada Allah...yang ada hanya doa agar ayang kuat meniti hidup tanpa abang...yang ada hanya ada harapan yg ayang serahkan pada Allah untuk kehidupan ayang seterusnya..segala-galanya...Bila Allah kata ada hikmah disebalik ujian, ayang sedang menunggu hikmah itu..ayang menanti kebahagiaan itu...moga ianya semakin menghampiri...

Abang, di saat ini, ayang sangat rindukan abang, ayang sangat rindukan kasih sayang abang, ayang sangat rindukan kebaikan abang, ayang sangat rindukan akhlak abang...

Allah biarlah aku dan Engkau sahaja yg mengerti....

Monday, 28 December 2015

Bila sakit...Allah pasti sembuhkanmu, haraplah kasih Dia

29 Disember 2015

Assalamualaikum, suamiku yang baik hati. Moga roh abang bahagia di sana lebih bahagia dari kehidupan abang di dunia. Rindu pada abang tak pernah menipis........

Abang, ayang ada terbaca dalam facebook seseorang:

"bersederhanalah dalam menyayangi orang yang kita sayang,kerana jika kita gagal meletakkan cinta kita pada Allah dan Rasulullah di tempat teratas,kita pasti akan hilang kekuatan andai kehilangan orang tersayang."....

Moga ianya dapat menyedarkan ayang tentang kasih sayang Tuhan yg sebenarnya....Tuhan, bantulah aku agar cintaku padaMu dan RasulMu lebih banyak dari cintaku kepada suamiku....Abg, semalam ayang sakit sangat kepala...kat tempat kerja...ma sya Allah...sakit sangat mcm rasa nak pitam....ayang tak sempat habiskan kerja, terpaksa balik awal cari panadol....masa sakit tu, ayang teringat kat abang...waktu 3 hari sebelum abang meninggal dunia, abang sakit kepala....ayang tertanya-tanya..adakah sakit kepala yg ayang rasa sama mcm yg abang rasa...mesti abang rasa lagi sakit kan...tapi ayang bangga dengan abang sbb disaat abang tahan kesakitan, abang tak pernah merungut...abang tak lansung mengeluh...abang hanya berzikir dan berzikir. malah tahajjud abang tak pernah tinggal walaupun abg tak dapat tidur menahan sakit kepala dan panas badan...subhanallah..Akhlak abang membuat ayang jadi rindu dan sayang sangat kat abang....walaupun abang bukan ustaz....tapi abang boleh didik ayang melalui akhlak abang....abang byk mencontohi sifat Rasulullah...rasa nak panggil abang datang pada ayang....tapi perkara dah terjadi..Allah dah tetapkan ujian itu utk ayang laluinya...ayang yang dipilih olehNya..Abg, semalam bila sakit kepala..mak yg datang urut ayang...tangan mak yang terketar2 dan sakit itulah yang gosok kepala ayang....banyak yg ayang dah susahkan mereka, abang..sepatutnya diusia mereka begini, ayang yg urut mak...yg jaga kebajikan mak....tapi ayang masih belum kuat....masa tu. ayang rasa nak nangis kuat2 sbb ayang rasa ayang sangat perlukan abang utk jaga keperluan ayang...jaga ayang waktu ayang sakit..ayang perlukan tangan abang utk legakan sakit ayang....tapi semua tu ayang hanya boleh minta dalam hati je....siapalah ayang, abang...menangis atau meraung sekalipun..semua tu takkan terjadi lagi...Alhamdulillah, tidur malam tadi Allah bagi sedikit nyenyak , syukur sangat..walaupun jantung masih laju...syukur pada Allah, sekurang2nya ayang merasai nikmat tidur tu...Abang, kehadiran abang dalam hidup ayang takkan sama dengan org lain..abang terlalu istimewa..akhlak abang dan kasih sayang abang membuatkan ayang jadi sangat rindu pada abang...Ayang sedeqahkan bacaan al-quran ini utk abang...Moga pahalanya sampai kepada roh abang di sana..ameen



Sunday, 27 December 2015

Kasihku..setia hingga akhirnya...

28 Dis 2015

Assalamualaikum abg, moga roh abang tenang di sana bersama kasih sayang Allah. Kasih sayang ayang pd abang tidak pernah berkurang walau sedikit pun.

Abang, hari ini ayang pergi kerja...ayang bawa kereta sendiri..tak sangka masuk hari ni, dah 3 minggu ayang bawa kereta sendiri....dulu abang yang hantar dan ambik ayang...tapi sekarang semua ayang kena buat sendiri..dulu, tak pernah terdetik pun nak menyusahkan abang bangun pagi2 utk hantar ayang..tapi sebenarnya ayang suka dan bahagia sangat bila abg ada di sisi ayang selalu pagi2 memberi semangat dalam kereta....yela...biasalah pagi2...biasanya malas sgt nak gi kerja....tapi sekarang, ayang dah takde semangat tu lagi...rasa nak berhenti kerja...rasa nak jual semua harta yg ada....kadang2 ternampak-nampak abang dalam kereta di tempat yg biasa abang tunggu ayang...abang..rindunya ayang pada abang....

Abg, ayang ingat lagi 2 hari sebelum abang pergi menghadap Ilahi, abang cakap kat ayang yang ayang sebenarnya berani,...ayang kuat..tapi pada masa yg sama aabang cakap kat ayang" macamanalah keadaan ayang kalau abang dah takde nanti"...masa tu abang tahu tak apa perasaan ayang....ayang mcm sangat terasa yg abang akan pergi tak lama lagi tinggalkan ayang....ayang takut sangat ..ayang tahan air mata....ye..memang itu pun yg terjadi...Allahuakbar..perkara yg paling ayang takut sekali dalam hidup ayang ialah ditinggalkan oleh suami buat selamanya....abang, kuat ke ayang ni, tabah ke ayang ni...bila rindu hanya Tuhan je yg tahu....

Abang, hari ni pun ayang tak boleh tidur lagi...jantung masih kuat sbb hati dan fikiran masih tak tenang...ayang masih merindui abang...masih menangisi pemergian abang...ayang redha...cuma ayang mcm tak percaya semua ini berlaku dalam sekelip mata...ayang umpama hilang segala2nya..

Abg, kalau abg ada, mesti abang tegur ayang sbb ayang ckp seolah2 ayang dah putus asa kan....tu la...ayang tak kuat lagi...ayang sangat mengharap abang tiba-tiba muncul depan rumah...ayang masih mengharap lagi tiba-tiba abang telefon ayang....tapi tu hanya harapan sbb ayang kena terima abang dah takde..dah takde..

abang..sebenarnya bila ayang ditempat kerja, lagilah ayang tak boleh buat kerja..sbb masa ni abg selalu call ayang...kdg2 call untuk nyatakan abg rindu ayang....abang, itulah yg ayang rasa sangat sekarang ni...sangat merinduimu....

Duhai Allah, apa lagi yg mampu aku minta dariMU...kuatkan aku dan lapangkan hati ku...

Al-fatihah utk suamiku KAZLIE BIN KUZI. Moga abg bahagia di sana...


Saturday, 26 December 2015

sayang abang,cinta Allah

27hb Disember 2015

Abang, suamiku..

Hari ni masuk hari ke 27 abang pergi..rindu ini tak pernah habis,abang...air mata ini takkan pernah kering kerana rindu.

Abang, tinta bicara ayang dlm entry ini bukan bermaksud ayang bercakap dgn org yg mati yg mungkin sesetengah org mengatakan ayang "gila" kerana berbicara seorang diri...inilah luahan ayang...biarlah ayang berbicara seorang diri sbb ayang yakin Allah Maha memahami ayang...mungkin ini jua yg boleh mengubat kerinduan ayang terhadap abang...

Abang, jantung ayang masih laju lagi...dulu pernah jadi macam ni.tapi dlm masa 15 hari ayang sembuh...tapi sekarang dah hampir 30 hari..ayang masih lagi ditimpa jantung laju..terasa nak mati sbb tak boleh tidur...mulut jadi haus yang teramat...ayang pun tak tahu macaman nak buat sbb dulu pun kita pernah gi hospital dan doktor cakap, sakit ayang ni takde ubatnya...ayang redha je..apa yg berlaku pada tubuh ayang,ayang redha....

Abang, dulu, ramai org ckp ayang kurus kering...tapi dipandangan mata abang,abang selalu cakap ayang tak kurus...tapi ayang mcm model..ayang cantik...pastinya ayang rasa lega bila suami ayang sendiri yg mengatakanya. Abg selalu pesan jgn dengar ckp orang sbb diorang cemburu dengan ayang..tapi..abang, kata2 semangat abang tu dah takkan boleh ayang dengar..abang, di saat ini, tubuh ayang semakin kurus dan cengkung...bukan ayang tak makan..ayang makan...tapi mungkin tak sebanyak sewaktu abng ada dulu..abangkan selalu masak utk ayang...tapi kerna rindu yg teramat sgt pada abang...ayang tak boleh tidur kerana lajunya jantung ni...ayang menangis siang mlm kerana ingatkan abang...ayang pun tak tahu sampai bila semua ni ayang akan lalui...

Abang...ayang takut ayang akan lupakan abang..ayang rasa mcm ayang bukan isteri yg setia pada abang...ayang akan ingat abg sampai bila2, in sha Allah. Moga Allah genggam hati kita berdua erat2 kan, abang...

Abang, semalam ayang baca ayat2 motivasi dr ustaz pahrol . Memberikan kekuatan sedikit kpd ayang supaya tak buruk sangka pada Allah. Bila Dia datangkan ujian pada ayang bermakna dia cintakan ayang..Allah tahu lebih daripada apa yg ayang tahu kan, abang...
Abang, ayang masih menanti hikmah dari Allah atas ujian ini. Ayang harap agar Allah pandang ayang dengan kasih sayangnya sama seperti Allah pandang abang dengan kasih sayangNya.

Tak sabar menanti abang utk bertemu...tak sabar bertemu disyurga..

Ayang sayang abang...Ayang cinta Allah...Seluruh kehidupan ayang ayang serahkan hanya padaDia

Ya Allah, sampaikan setiap pahala dari bacaan alquran,zikir,sedqah,doa utk arwah suamiku...semua ia dapat membantu suami di di sana..pandanglah dia dengan rahmat dan kasihmu kerana suamiku seorang yg sangat baik...aameen..

Friday, 25 December 2015

Sunyi..kosong...Allah kan ada...

26hb Disember 2015

Abang, hari ni dah 26 hari abang tinggalkan ayang... dan 26 hari jugalah ayang tak dapat tidur yang nyenyak..kadang2 lansung tak tidur...jantung masih berdegup kencang...mungkin ayang kena anxiety disorder...ketakutan melampau kesan kehilangan abang buat selamanya...

Dulu pun selalu jadi mcm ni...kalau ayang gi kursus tak bawa abang sekali mesti ayang tak boleh tidur....sampai tahap ittu ayang perlukan abang...memang nampak remeh di mata orang lain...tapi bila Allah dah satukan hati kita seeratnya,hanya maut je yg boleh memisahkan...

Ye..kini maut juga yg memisahkan kita berdua...ayang menanti saat pertemuan kita semula suatu hari nanti,abang...tak sabar rasanya...8 tahun kita bersama, abang telah menawan seluruh jiwa raga ayang..tiada yg dapat menggantikan abang...tiada...tiada...

Abang...ayang tak tahu bila ayang dapat tidur nyenyak...ayang tak tahu bila ayang ada kekuatan utk memasak dan basuh baju...ayang takde semangat lansung utk kemas rumah...kalau ayang menonton tv,jiwa ayang akan rasa kosong dan sedih...ayang hanya dapat duduk dalam bilik..menulis entry dalam blog ini..walaupun hanya ayang yg setia membacanya...

Abang, ayang masih takde kekuatan itu..ayangg sendiri tak tahu macamana nak bina semangat tu...senyum pun tak boleh...sendi2semua rasa lemah tanpa abang...betapa ayang rindu sangat pada abang....

Abang,kadang2 rasa sangat cemburu tengok orang lain bersama suami ke sana kemari,bergurau senda,bergelak ketawa...tapi kadang2 ayang dapat kekuatan bila ayang fikirkan yg Allah lebih sayangkan ayang daripada mereka sbb Allah pilih ayang utk diuji...tapi perasaan dan kekuatan itu dtg sekejap ke...kemudian, ayang akan sedih...ayang tak tahu abang..apa yg harus ayang buat..

Abang, salahke kalau ayang minta supaya Allah ambil nyawa ayang dulu sebelum mak dan ayah?...sepatutnya ayang atau kita yg jaga mereka..tapi sekarang mereka yg terpaksa jaga ayang..sampai bila abang...umur ayang dah 36 tahun...takkan ayang menyusahkan mereka lagi...tapi ayang x kuat kalau merekatakde kat rumah ni..Allah tunjukkan jalan keluar..tunjukkanlah...

Moga Allah makbulkan doa ayang

Sejak abang pergi, rumah yg kita beli dulu, kereta,duit,pakaian baru..semua ayang taknak lagi...ayang taknak pandang dah...cukuplah apa yg ada...semua dah tak bermakna...ayang hanya nampak akhirat dan kematian je...

Kadang2 kerana perasaan sedih,pilu,terluka dan tak sabar ini...menjadikan ayang berdosa pada Allah..Allah, ampunkan dosaku...Kau beri aku ujian ini..pasti Kau ada penyelesaian utk setiap masalah dlm fikiranku...


Sekarang yg ayang sedang rncangkan utk abg ialah1) Usaha utk contact Tekun n moksu utk bayar hutang abang..ayang akan tetap usahakan abang...sbb ayang sayang abang...mungkin di dunia ni ayang x mampu nak bagi abg zuriat, tapi biarlah ayang berkorban utk kebahagiaan abg di akhirat..2) ayang kena contact pihak bank utk keluarkan duit abang supaya dapat bayar hutang2 abang...ni pun ayang buntu...tapi ayang teta akan usahakan...walau susah sekalipun...3) Ayang nak kemas baju dan baragng2 abang masuk kotak...yg ni  paling berat utk ayang lakukan...sbb kenangan banyak sangat2 dengan pakaian abang..dgn barang2 abang sbb semua tu kita beli bersama...persetujuan bersama...idea bersama...semua kita buat bersama kan, abang...aduh...macamanalah utk ayang lakukan ini...

Abang..ayang ridnu sangat abang..sukarnya utk menghadapi kenyataan ini...doa,zikir,alfatihah,sedeqah akan ayang buat setiap hari utk abang...Moga ayang juga sihat dan dpt tidur nyenyak walapun setiap waktu ayang rindukan abang..

Alfatihah utkmu,sayangku suamiku...

Sunyi tanpamu...Allah itu ada...

Abg, 25 hari abang tiada depan mata ayang amat menyeksakan...seorang demi seorang keluar pergi dari rumah kita....tinggal mak dan ayah je yang masih sudi temankan ayang...Tapi mereka sekali sekala ada meluahkan yg mereka perlu balik kampung...ayang buntu, abang...ayang sedih...ayang tak kuat utk hidup sendiri..ayang sunyi...abang, alangkah bahagianya kalau abang masih ada....tapi MUSTAHIL...

Abang..suatu hari nanti takde sape lagi yg sudi temankan ayang...ayang akan menyusahkan ramai orang...akan bebankan ramai orang...kan senang kalau abang ada...hanya kita berdua yg rasa susah itu...tapi abang dah takde...ayang tinggal sorang,abang...ayang sorang...

Abang, ayang sedar Allah ada...dia boleh bantu ayang sbb kasih sayang dia lebih hebat dari kasih sayang manusia terhadap ayang....ayang yakin pertolongan Allah...

Tapi disaat ini, ayang rasa sangat2 perlukan abang...mak pernah bagi cadangan supaya ayang tukar tempat keje dan balik kampung...ayang tak nak,abang,ayang akan jauh dari abang, jauh dari kubur abang..ayang takut ayang akan lupakan abang..ayang takut ayang akan lupakan kasih sayang abang....Allah...terasa berat sangat ujian ini bila manusia semua lari dariku kerana urusan masing2...

Apa daya ayang,abang..Allah tahu ayang sedih., Allah tahu ayang terluka, Allah tahu ayang kecewa, Allah tahu ayang takut, Allah tahu ayang risau....ayang takde pilihan...ayang mesti ikut rencana Allah utk ayang...ahang hanya mampu berserah...

Allah...kuatkan aku dengan mehnahMu ini...tolong ya Allah, disaatmanusia semua pergi dari hidupku, janganlah Engkau menjauhi daku...aku hanya ada Engkau...ye..aku hanya ada Engkau...berikanlahnaku jalan keluar utk setiap masalah yg aku lalui ini...ya Allah..kasihanilah aku....


Ayang rindu abang....alfatihah.

Thursday, 24 December 2015

Redha itu perlu, Rindu itu pasti

25hb Disember 2015

Abang, pagi ni bila bangun tidur air mata ayang menitis lagi...rindukan abang. Abang selalu ada dalam mimpi ayang..

Abang, setiap kali ayang sedih, ayang akan buka internet cari blogyang boleh bagi semangat utk ayang. Tapi dah berapa banyak blog yg ayang baca, ayang tak jumpa lagi cerita tentang suami yang meninggal dunia meninggalkan isteri seorang diri tanpa zuriat...kecuali cerita kita...mereka semua dapat kekuatan kerana ada anak2 yang ditinggalkan...tapi ayang...kekuatan apa yg boleh ayang bergantung,abang...sbb kekuatan ayang, senyuman ayang...semua abang yg bagi...saat ini tubuh dan perasaan ayang rasa lemah sangat kerana terlalu merinduimu, abang....ayang cuba taknak tengok gambar abang....tapi rindu ayang memaksa utk tengok wajah abang senyum, tengok kasih sayang abang dalam gambar tu...Allah.. rindunya saat itu...

Ya Allah, berilah pahala atas setiap tangisan air mataku...berilah pahala atas kerinduanku padanya...Ya Allah,kurniakan kami anak2 syurga yg kami harap2kan dahulu..redhailah kami suami isteri dalam rahmat dan kasih sayangMu....temukan kami disyurga firdaus ...temukan kami..temukanlah kami....

Ya Allah, bukakanlah hatiku agar sentiasa rasa redha dengan musibah ini..bukan hanya utk hari ini tapi utk hari esok,minggu depan,bulan depan dan tahun2 depan...aku tak kuat, ya Allah..tetapi kekuatan itu milik Engkau, maka berikanlah aku kekuatan utk setiap kerinduan ini...janganlah Kau murkai aku oleh kerana kesedihanku atas pemergiannya...

Abang, cinta ayang utk abang...selamanya....ayang akan jadi bidadari abang disyurga nanti...aameen

Alfatihah utk suamiku KAZLIE BIN KHADIJAH..

Wednesday, 23 December 2015

Rindu dan air mata

Abg, hari ni dah 24 hari abg tiada di sisi ayang...kdg2 rasa nak menjerit nak panggil abg hadir semula di sisi ayang...waktu pagi selepas bangun tidur adalah waktu yg paling kuat ayang ingatkan abang...ayang akan genggam tangan ayang kuat2 utk tahan air mata daripada tumpah...tapi masih tak mampu...masih tak boleh...ayang rindukan abg yg selalu usik ayang..selalu kenakan ayang..ayang rindu nak tengok abg ketawa....tapi takkan ada lagi..takkkan boleh lagi..

Abg, 24hb ni adalah maulidurrasul. Esok pulak cuti krismas.. 4 minggu lepas kita rancang hari ni kita balik kg utk tolong mak n ayah kemas bilik yg nak renovate tu....tapi, hari ni dah tak jadi mcm kita rancang dulu...abg, ayang selalu bayangkan nanti kalau ayang balik kg, abang takde...siapa nak tidur sebelah ayang lagi....ayang dah tua...takkan ayang nak menyusahkan mak dan ayah lagi...mereka pun tak kuat...

Abg,sekarang ni, mak dah ayah yg dtg teman ayang kat rumah kita...ayang x sanggup nak tinggalkan rumah ini sbb banyak kenangan abg dan ayang...barang2 ,perabot lengkap semua kita beli bersama...ayang masih tak mampu bila kenangkan semua ini, abang...

Abg, kalau ayg period hanay ada zikir dan doa utk ayang lakukan supaya hati ayang tenang....pahala ni juga ayang akan minta Allah bagi kepada abg..moga Allah bagi kasih sayangNya untuk abg hingga hari akhirat nanti...

Abang...ayang sayang sangat abang..ayang rindu sangat abang..ayang masih perlukan abang...ayang sunyi abang...sunyi sangat...Allah...bantu aku utk hadapi semua ini..

Suamiku sayang, kau milikNya dan hanya kembali padaNya

AsihTanggal 1 Disember 2015.

Suamiku Kazlie bin Kuzi,
Tidak pernah terlintas dihati ayang,akhirnya Tuhan pisahkan kita buat selama-lamnya hanya setelah Allah uji abang dengan demam dan sakit kepala. Hingga saat ini, betapa payahnya ayang nak percaya bahawa abang telah tiada lagi dalam hidup ayang di dunia ini. Pedih,renyuk,hancur hati ini hanya Tuhan yang tahu. Terasa separuh dari tubuh ini turut berkecai pergi bersama abang buat selamanya. Abang dah tinggalkan ayang seorang diri tanpa zuriat.....tapi ayang redha..ye,ayang kena redha,abang..Allahuakbar..

Abg, 8 tahun kita menyemai kasih umpama orang sedang bercinta..setiap tahun kita seperti pasangan kekasih..ke sana-ke sini sentiasa bersama...kita sejoli....pilihan kita selalu sama...jika abg rasa sakit di sebelah kiri,pasti ayang akan sakit di sebelah kanan..begitulah sebaliknya...abang sentiasa menemani ayang ke mana sahaja ayang pergi...hidup ayang akan sunyi jika abang tiada...ayang takkan boleh tidur kalau abang tiada....kita tak pernah berpisah lebih dari 3 hari kan,abg....

Pengorbanan abang,kasih sayang abang....sifat lucu abang, kehenseman abang..kejujuran abang..akhlak abang..dekatnya abang dengan Tuhan..ayang rasakan takkan pernah ada pada orang lain...ayang sgt bertuah memiliki abang...mak n ayah sangat beruntung mendapat menantu seperti abang...anak2 saudara ceria selalu bila abang ada...betapa perlunya abang di sisi kami semua....abang....,ayang rindu sangat...rindu sangat...hanya Allah yang tahu...

Abang, walaupun 8 tahun kita bersama,kita tak pernah berhenati berusaha untuk mendapatkan zuriat...semua orang tak tahu apa yg kita usahakan...bak kata abag...biarlah rahsia..hanya kita dah Allah yg tahu kesukaran kita...usaha kita tak pernah habis hingga ke nafas terakhir abang....takpe,abang..moga2 dengan redha kita,kita akan dapat anak2 syurga nanti..aameen..Tuhan,makbulkanlah...

Rupa-rupanya Allah sedang merancang sesuatu untuk kita,abang...Allah ambik abang untuk bagi rehat yg panjang untuk abang...ayang tahu,abang dah terlalu banyak berkorban masa,tenaga,duit dan perasaan abang sejak arwah cik,arwah abah,adik-beradik, isteri abang dan orang sekeliling...abang sentiasa ingin menjaga hati kami semua...walau hati abang sendiri terluka..abang tak pernah pergi tanpa memuaskan hati kami semua...murninya hati abang..Allah,takkan ada lagi insan sebaik ini akan ku jumpa....

Abg, abang meninggal dalam keadaan husnul khatimah,baru je lepas berdoa solat zohor,abang kena serangan jantung yg ayang sendiri tak pernah sangka akan berlaku...di saat itu,ayang tengok kekuasaan Allah.Benarlah, ajal itu tidak menunggu cepat atau lambat walau sesaat pun...benarlah,saat nyawa diambil,sakit teramat tidak terkata...tapi pemergian abang di atas tikar sejadah...Allahuakbar..abang meninggal depan mata ayang atas pangkuan ayang..bertuahnya ayang,bang....ayang tak ralat sbb 3 hari abang demam,ayang dah buat sesuatu yg baik utk jaga abang...walaupun hati ini terasa ketika itu yg abang akan tinggalkan ayang....berdebar2..takut sgt ,abang..ayang dapat rasakan abang akan tinggalkan ayang...sedihnya, abang....sedihnya ...ayang rindu abang..rindu sgt2...

Abang,dulu,ayang selalu cakap,,kerana kau kupilih,lalu kau setia ku kasih ..ayang akan kotakan kata2  tu,abang...takkan ada manusia setanding abang...kecuali Rasulullah yg lebih mulia dari kita...
Abang, setiap hari ayang doakan abang semoga Allah ampunkan segala dosa abang selama 37 thaun abang hidup di dunia ini...moga Allah mudahkan hisab abang.moga abang dapat masuk syurga firdaus...Ayang doakan juga semoga ayang dapat masuk syurga firdaus juga sbb ayang nak sgt jumpa abang..nak bahagia lebih dari dahulu bersama abang..nak bergurau dan bermesra seperti dahulu...rindunya saat abang ada di dunia dulu..

Abang, Allah sedang mendidik ayang tentang kasihNya. Allah sayang ayang sbb itu dia bagi ujian hebat ni utk ayang..semua org kata ayang kuat,ayang boleh...tapi di saat ini selepas 23 hari abang tiada,ayang masih tak kuat abang, air mata ayang akan mengalir setiap hari...tapi ayang tak boleh tanya Allah KENAPA... sebab nanti ayang akan jadi hamba yg tak redha...ayang takut abang...macamana yang nak masuk syurga kalau ayang tak redha dgn ujian Allah ni...tapi kenangan abang terlalu banyak dan manisutk dikenang..membuatkan hati ayang lemah...membuatkan air mata ayang jatuh berderai rindu akan saat2 itu...tapi ayang perlu sedar yg semua itu hanya tinggal kenangan dan tiada lagi kisah abang dan ayang...ayang terima semua ini...ayang nak bersangka baik dengan Allah..moga ayang cekal,abang..moga ayang tabah...