Inspirasi Anda

Redha itu perlu, Rindu itu pasti

25hb Disember 2015 Abang, pagi ni bila bangun tidur air mata ayang menitis lagi...rindukan abang. Abang selalu ada dalam mimpi ayang.. ...

Tuesday, 2 August 2016

Buat Sodiqie Albie...

Sodiqie Albie...

Mengenali awak tidak sedikit pun terbit rasa penyesalan dalam hati
Mengenali awak membuat saya rasa bangga mengenali individu yg punya rasa hati yang sama
Mengenali awak membuatkan saya puas bercerita itu ini apa sahaja dengan awak
Mengenali awak membuatkan sayang kenal watak2 manusia dalam dunia ini

Tiada sedikit pun terbit rasa  marah
Tiada secubit pun prasangka buruk terhadap awak
Tiada sedikit pun rasa kesal dihati

Saya yakin di saat ini awak pun rasa sedih, terluka dan beban dengan apa yg berlaku
Begitu juga apa yg saya rasa
Seperti biasa..sebab rasa hati kita sama kan..
Kita umpama sebuah cermin...saya nampak saya dlm diri awak..

Awak banyak memberi kata2 semangat dan motivasi utk saya..maka saya yakin, awak pasti  cekal harungi ujian ini

 Syukur mengenali Sodiqie Albie..bahagia menyayangi Sodiqie Albie meskipun untuk seketika..

Setiap insan yg hadir dalam hidup kita semuanya bersebab. Hanya Allah yg Maha Tahu.

Dalam doa saya, sentiasa ada untuk awak, percayalah..saya juga nak lihat awak bahagia mencapai cita2 dan impian awak..

Sedihnya, kita tak dapat menggapai impian kita bersama..itulah taqdir.

Terima kasih kerana pernah buat saya tersenyum, ketawa dan bahagia..Hanya Allah yg dapat membalas kebaikan ini.
Terima kasih atas pengorbanan selama 8 bulan..bukan sedikit ..sebab..ianya memberi kesan baik dalam hati saya...

Dan...

Sebab RASA KITA SAMA..

Bila pertemuan berakhir....

Abang sayang..moga saat ini abang bahagia di sisi Pemilik kita yg abadi..

Abg, bercerita di sini bersama abang, dpt menghilangkan sunyi ayang..merasakan abang sentiasa ada menyayangi ayang disini..Disaat orang lain mengambil keputusan utk menjauhi ayang, ayang yakin walaupun abang jauh di sana, tapi abang tetap dekat dengan ayang sbb kasih sayang abang jujur dan tulus utk ayang selamanya..ayang cinta abang sampai mati, abang...sampai mati..

8 bulan pemergian abang, ayang mengenali seseorang yg ayang gelar dia sebagai Sodiqie Albie. Jangan risau abang, abang tetap Habibie Albie ayang..selamanya :)

Kehadiran dia sebagai sodiqie albie ayang...tidak sedikit pun ayang menyesal mengenali nya. Abang dah didik ayang supaya bersangka baik pada semua orang kan..abang ajar ayang supaya  jgn rosakkan ukhuwwah kan, abang...ayang ingat, abang...ayang jaga ukhuwwah dengannya sebaik mungkin walau kdg2 ada rasa terluka..meskipun bermacam cerita buruk yg ayang dengar ttg dia..ayang tahu dia sentiasa cuba ingin berubah..takde manusia yg taknak kembali kpd fitrah .semua orang nak jadi baik kan...Maka, sebab itu ayang pandang dia dgn pandangan yg baik2 je...moga Allah juga pandang ayang dgn pandangan yg baik, abang.

Abang, dia pernah buat ayang gembira sehingga ayang mampu tersenyum di saat abang pergi meninggalkan ayang buat selamanya..dia isi kekosongan masa ayang tika ayang rasa sangat sunyi tiada teman bercerita. Ayang boleh bercerita apa sahaja dgn dia..dia dah jadi teman baik ayang, abang...dia ada waktu ayang perlukan bantuan..dia ada waktu ayang stress dengan urusan kerja yg ketika tu ayang tak tahu nak cerita kat siapa..dia bagi kata2 semangat utk ayang walaupun sebenarnya ayang tahu hidup dia pun banyak sgt ujian...ayang tak pandang yg buruk pd dia..ayang terima dia hadir dlm hidup ayang sbb kebaikan dia abang...

Tapi hanya kerana satu sebab, ayang terpaksa menjauhi dia walaupun jauh disudut hati ni, sedih sgt2...tapi apakan daya..perpisahan demi perpisahan ayang kena lalui. Tuhan menguji ayang kerana sayangNya Dia pada ayang kan, abang..

Di saat ini, ayang sgt sedih dengan ketiadaan dia mengisi cerita bersama ayang setiap hari...Rindu persahabatan kami..Begitu jugalah sedihnya hati ayang merindui abang siang dan malam..alangkah bagusnya jika ayang dpt perkenalkan dia pada abang...

Abang, kehadiran dia dlm hidup ayang tidak bermakna ayang akan lupakan abang...tidak..abang cinta hati ayang dan dia teman hati ayang..Rindu dan cinta ayang pada abang lebih dai segalanya..rindu pada dia juga..namun rindu dan cinta ayang pada Allah takkan berbelah bagi sbb Allah sentiasa ada waktu ayang senang dan sukar. Dia tak pernah mengecewakan ayang...

Rindu kasih sayang dan kebaikan abang...al fatihah dan doa utk abang.. I love u my lovely dovey




Langkawi lagi..tapi tanpa abang

Salam sayang penuh kerinduan buat suamiku arwah Kazlie Kuzi..

Abang,
29 julai hingga 31 julai 2016..ayang buat keputusan untuk merehatkan hati dan fikiran di pulau yg banyak simpan kenangan manis buat kita berdua satu ketika dahulu...tapi bezanya sekarang, ayang tak pergi dengan abang..ayang pergi dengan Fatihah...

Sejujurnya, berada di sana tidak lansung mengembirakan ayang..hanya air mata menemani ayang sewaktu menadah tangan dalam solat harian di hotel...rindu pada abang tak tertanggung rasanya sepanjang berada di sana...

Terbayang saat bulan madu kita di situ..bahagia yg hanya kita yg tahu...
Tapi sekarang, ayang tak rasa lansung bahagia tu, abang..ayang terlalu nak abang kembali bersama ayang..tapi mustahil..abang...Allahu...

Air mata menitis lagi di sana..tiada senyuman..sekadar pura-pura..senyuman sekadar memujuk hati yg lara..

Abang, kereta kita banyak yg rosak..ayang uruskan semua tu sendiri..letih sgt abang, ayang tak dpt nak kongsi kesukaran ni dgn abang yg selalunya akan tenangkan hati ayang...apa daya ayang, abang..pilu sgt rasa hati ni...

Ayang masih perlukan abg..tapi ditelinga ayang selalu ada suara berbisik..Allah ada dan Allah takkan biarkan hamba yg diuji terus berada dlm kesedihan.

Kdg2 sukar sgt hidup tanpa abang...

Abang...kalau abg tgk hidup ayang sekarang, mesti abang sedih dgn kelakukan ayang..ayang tak mcm dulu yg sentiasa tenang bersama abang..ayang tak kuat tanpa seorang suami...

AYANG TERUK,..ayang sentiasa melukakan hati orang lain semata2 keinginan ayang, abang...

Tolong ayang, abang...tolong ayang...ayang sunyi..ayang sedih

Kadangkala ayang selalu buat keputusan yg salah dlm hidup ayang semata2  nak dpt dapat apa yg ayang nak...

Abang, ujian utk ayang terlalu kuat di sini..ujian perasaan..ujian dipermainkan..ujian dihina, ujian dipergunakan...mcmana ayangnnak selamat diakhirat nanti, abang?..hari2 ayang doa nak jumpa abang kembali dlm syurga...doa ayang belum pernah putus, abang..

Ayang rindu abang..ayang rindu abang sepenuh hati ayang..tiada galang gannti..tiada suami yg terbaik melainkan abang....Syukur ayang pernahjadi isteri abang..syukur Allah pilih ayang utk jadi isteri kpd suami yg sgt mulia seperti abang.

Pasti ramai lelaki sana yg cemburu dgn abang..pasti wanita sana ramai yg cemburu dgn ayang yg bertuah memiliki insan sebaik abang...Alhamdulillah

Hanya Allah yg tahu kasih sayang kita berdua..bagaimana agaknya perasaan Hawa saat berpisah dengan adam dulu kan...

Allah, satukan kami kembali dlm rahmatMu utk kami berdua melihat wajahMu dan wajah RasulMu

Wednesday, 8 June 2016

Ramadhan tanpa abang

Assalamualaikum,cinta hati sayang..

6 Jun 2016. Ramadhan. Salam Ramadhan buat abang yg tenang di sisi Allah.

Abang, pedih ,sedih,sayu, rindu yg teramat sangat pada abang bila masuk bulan Ramadhan ni. Seperti yg ayang jangka, air mata dan doa akan jadi teman setia setiap hari.

Mengingati tadarrus bersama abang, buat ayang tersenyum tapi akhirnya mengalirkan air mata. Ibadat di bulan mulai yg ayang takkan dapat ulang lagi bersama abang. Kita lakukan bersama penuh dengan kasih sayang. Kita berebut utk memilih juzuk 1-15 atau 16-30...seronok kan ,abang...kita dipilih sebagi suami isteri yg dapat menjalankan ibadah tersebut bersama2 dengan rasa cinta kita kepada Allah...kita berdoa utk dapat anak bila tiba waktu berbuka...kita solat berqiamullail berjemaah bersama...kita pilih hotel utk berbuka..kita bincang utk sedeqah ke rumah anak yatim mana..bersama-sama...dan akhirnya,kita akan bincang tentang menu utk raya dan baju raya...

hanya dengan abang...cukup dengan abang...

Abang, adakah kerana ayang terlalu bergantung atau terlalu dekat dengan abang sehingga Allah uji kita dengan perpisahan ini utk ayang dekat dan bergantung kpd Allah Pemilik Kebahagiaan dan Kasih Sayang yg sebenarnya? Jika ya, inilah nikmat yg sangat agung utk ayang,abang...

Ayang akan selalu muhasabah atas setiap ujian yg Allah berikan...ya, muhasabah utk ayang cinta ,rindu dan harap pada Dia. Agar ayang dpt jumpa abang di syurgaNya..bersama lagi sekali utk melihat wajah Rabbul Jalil...

Hakikatnya, air mata ayang belum henti menitis, abang..rindu...tersangat rindu...tapi, apa daya ayang,abang...ayang sendiri tak rasa kuat..tapi Allah beri semua ini sbb ayang memang kuat.

Abang, kita akan jumpa kerap di bulan Ramadhan ni...ayang akan selalu ziarah abang walaupun seorang diri..banyak sangat ayang nak cerita kat abang...Ketiadaan abang rupa2nya tidaklah membuatkan hidup ayang lebih sukar. Allah kasih sangat pada hambaNya yg diuji. Dia Memudahkan setiap yg ayang rasa sukar. Dia Menyembuhkan bila ayang rasa tak sihat dalam masa yg cepat. Dia hilangkan rasa sedih dengan hadirkan org2 yg buat ayang ketawa...

Abang, bahagia ayang bersama abang tak dpt ayang gambarkan..terlalu bahagia. Syukur pd Allah sbb Allah pilih ayang utk jadi isteri abang,bukan orang lain...org sebaik abang yg Dia pilih utk jadi suami ayang. Kebahagiaan kita mungkin tak dapat dirasai oleh orang lain. Cinta kita sampai surga...

Miss u, Love u..Cinta hatiku....

This is one of the most painful realities of being the one left behind. You can't make any new memories with the people you love from now on. They're going to miss every sweet moments together..Most peoples say it gets easier with time. In some sense, that's true. Life goes on, new memories are made, but there will always, always be a hole in your heart. 

Ya Allah, sometimes its hard for me to understand what YOU really want to happen, but I trust YOU, I know you will give us what's the best...

Monday, 22 February 2016

Hari lahir abang..tapi abang bersama Allah

23 Februari 2016

Assalamualaikum, abang..suamiku yg ku kasih hingga akhir hayat...

Abang, Selamat hari lahir!!!. Sedihnya....ayang tak mampu ucapkan di hadapan abang lagi..sbb abang dah tiada bersama ayang buat selamanya...abang bersama Allah...

Abg, dulu kita selalu kumpul hari2 istimewa kita...ulangtahun perkahwinan kita pd bulan januari, harijadi ayang dan abang pada bulan februari..last2 kita sambut semua tu pada bulan Mac. Kita bersyukur dengan apa yg kita ada,meskipun kita tak mampu nak sambut meriah dan hebat seperti orang lain,tapi ayang  yakin cinta dan kasih abang selalu ada utk ayang...pastinya ayang juga begitu,setia sbg isteri utk abang...

Sukar sebenarnya abang utk ayang lupakan kenangan kita, terlalu byk yg indah daripada yg pahit...ayang tak dpt nak tengok wajah abang yg gembira bila ayang ucapkan selamat hari lahir sambil menggenggam tangan abang...abang, ayang rindu sangat kat abang..

Sehingga hari ni, doa masih ada mengiringi abang..cuma abang dah lama tak dtg jenguk ayang dalam mimpi...

Hidup ini kadang2 sukar utk dilalui tanpa abang yang boleh menegur salah silap ayang...yang boleh mengajar ayang tentang benar dan salah...abang, sukarnya nak mengawal hidup wanita yg memiliki 1 akal dan 9 nafsu ni..benarlah kerisauan abang dulu.."macamanalah keadaan isteri abang nanti bila abang dah takde"...kalaulah abang dapat lihat keadaan ayang sekarang..mesti abang sedih...

abang, ayang riindu abang, ayang rindu kasih sayang dan kebaikan abang...

Tuesday, 26 January 2016

27 Januari 2016. Selamat Ulangtahun perkahwinan..

27 Januari 2016

Assalamualaikum, cinta hatiku...Moga abang sangat bahagia di sana...Allah pastinya memandang abang dengan pandangan rahmatNya kerana kebaikan dan kesucian hati abang ketika didunia dahalu..ayang pasti..

abang, hari ni 27 januari 2016. Ulangtahun perkahwinan kita ke 9. Hari yang kita dah rancang mcm2 untuk menyambutnya, namun Allah sebaik-baik Perancang. Dia ambil abang untuk selamanya dan Dia tinggalkan ayang seorang diri merindui abang..mengingati apa yg kita rancangkan seorang diri...

Abang, 8 tahun 11 bulan 26 hari, Allah pinjamkan abang untuk menjadi suami ayang. Sangat indah menjadi isteri kepada seorang yg bernama KAZLIE BIN KUZI. Abang setia pd ayang hingga akhir hayat abang. apalah yg diharapkan lagi oleh seorang isteri..Disaat ini, Ayang sangat rindukan kasih sayang dan kebaikan abang..amat sukar dicari ganti. hanya Allah yg dapat memberi sebaik-baik ganjaran untuk abang...

Abang, hati abang terlalu suci utk seorang isteri seperti ayang. Ayang akui ayang banyak melakukan kesilapan sebagai isteri abang dulu. Namun, abang sering katakan yg abang selalu maafkan ayang..abang tak simpan dalam hati. Sungguh tenang hati abang menerima kekurangan fizikal dan kelonggaran akhlak ayang..

Abang, abang sempurna di mata dan hati ayang..sangat sempurna..abang sangat baik dan sukar nak cari kesalahan abang..kita lalui kisah duka dan suka kita bersama..kita menangis bersama2 bila org bercakap mcm2 tentang kita...hanya KITA yg tahu tentang kisah kita.. Ayang cintakan abang setulus hati ayang...

Hari ni dah 58 hari abang tinggalkan ayang. dan dah bermacam peristiwa yg ayang lalui tanpa abang...bermacam juga ujian yg Allah berikan utk ayang tanpa abang di sisi...sebak dan kdg2 menitis air mata ni bila hati ni meronta2 perlukan abang...Allahuakbar

Selamat hari Ulangtahun ke 9, abang. Percayalah, ayang sangat bahagia menjadi isteri abang. Hanya Allah yg tahu dan hanya Allah yg dapat membalas kebaikan dan kasih sayang abang kpd ayang selama ini. Terima kasih Abang kerana hadir dalam hidup ayang. Terima kasih Allah kerana meminjamkan dia utk diriku...Kerana kau kupilih, lalu kau setia kukasih. Kita jumpa di syurga ye, sayang...Ayang sayang abang, ayang cinta abang...tapi Allah lebih sayang dan cintakan abang...MOga abang damai disana..aameen.

Monday, 25 January 2016

Ulangtahun perkahwinan kita..esok..aku sendiri...

26 Januari 2016

Abang, suamiku tersayang..cinta kita,kenangan kita masih kukuh dlm hati ayang. Ayang sangat merindui abang..

Abang, esok hari ulangtahun perkahwinan kita ke-9. Tetapi, Ayang seorang diri je.....menitis air mata ayang,abang...rindu abang tiada tara...

Sunday, 17 January 2016

Benar kata abang

18 Januari 2016

Assalamualaikum cinta hatiku,sayang...abang, sudah lama ayang tak ke sini berbual dengan abang. Namun tidak sedikit pun doa ayang berkurang utk abang.

Abang, sebelum abang meninggal dunia, abang pernah cakap kat ayang "macamana la keadaan isteri abang bila abang tiada nanti"... ye, abang..kebimbangan abang ada benarnya. Dan ayang sendiri tak mampu nak berdiri tanpa abang..longlai perasaan ini tanpa teguran abang. Ayang tahu Allah ada utk sedarkan setiap perbuatan ayang benar atau salah...tapi saat ini, ayang tak mampu nak menanggung ujian Allah..ujian berbentuk PERASAAN & HATI..

Abang, sebagai isteri..ayang hanya nak kahwin sekali sahaja dengan insan yang menerima kekurangan ayang, dengan orang yang memahami, yang baik hati..dan..orang itu hanyalah ABANG...ayang tak mampu nak terima bahasa hati orang lain...Namun, ayang tak kuat, abang..bila rasa "sesuatu" ini hadir, ayang tak kuat untuk menolaknya...ayang malu pada Allah kerana terlalu awal perasaan ini hadir...ayang rasa berdosa pada abang sbb seolah-olah ayang curang dan tak setia pada abang...ayang tak kuat,abang...ayang tak mampu...ayang perlukan abang utk datang semula memberi nasihat dan teguran pd ayang...tolong ayang, abang...ayang tahu semua ni mustahil..ayang tahu ayang kena lakukan semuanya sendiri dengan bantuan Allah....tapi ayang nak abang....kadang2 ayang rasa  ayang nak pergi ikut abang sekali supaya ayang tak perlu nak melayan permainan duniawi yang hanya melalaikan ni..tapi siapa ayang...berdosa kalau ayang fikir yang bukan2 tentang kuasa Allah....

Abang, ayang perlukan abang....

Allahuakbar......

Abang, setiap hari dalam doa ayang akan doakan supaya bertemu dengan orang yang BETUL. Tapi, sekarang yg datang ialah orang yg SALAH. Ayang tak tahu...ayang tak mampu..hebat ujian utk ayang bila abang takde...berat sangat rasa hidup ayang..rasa terlalu sukar...

Ye, ayang perlu kuat..perlu tabah..tapi sampai bila, abang..ayang sangat perlukan abang..ayang tak perlukan orang lain lagi...Abangggggg.... :(

Esok mungkin ada ujian lagi utk ayang...biarlah, abang asalkan hidup ayang selalu bergantung dengan Allah..ayang akan cuba dan cuba hingga nyawa diambil Tuhan...





Tuesday, 12 January 2016

40 hari pemergian abang,suamiku

9 Januari 2016

Assalamualaykum, suamiku,bestfriend forever...suasana di sini sunyi tanpa abang..macamtu la sunyinye hati ayang tanpa abang..

Abang..hari ni genap 40 hari abang tinggalkan ayang dan pergi kepada Pencipta kita buat selamanya..hari ni, ayang cuba kuatkan diri utk kemas baju2 abang...terketar2 tangan ni nak ambik baju bang..terketar2 kaki nk nak melangkah ke almari..sedih sangat abang..ayang ambik baju abang yg abang suka sangat pakai..ayang simpan agar suatu hari nanti ayang boleh tengok baju tu walaupun ayang tak dapat tengok abang...ayang lipat baju2 abang yg lain masuk dalam plastik supaya senang edzwan nak ambik nanti..sebak sangat rasanya...rasa mcm ayang nak lupakan abang buat selamanya...tak,abang..ayang takkan lupakan abang...tapi baju2 abang terlalu banyak kenangan utk ayang..kita beli baju semua tu sama2 kan...pendapat ayang..pandangan abang...ayang suka sangat tengok abang pakai warna putih...tapi ayang tak sangka rupa2nya ayang akan lihat abang pakai putih selamanya ketika meninggalkan ayang...baju kita banyak sama warna..sedondon...tapi kini dah tinggal sepasang sahaja iaitu baju ayang je...sedih la abang..sedih sangat..tak tahu macamana nak luahkan...

Abang, pemergian abang sangat terkesan di hati kami semua...sbb abang pencetus suasana mesra dalam keluarga..abang menceriakan anak2 saudara ayang...abang menyenangkan hati mak dan ayah sbb abang ringan tulang...Allah..sukarnay dicari ganti seorang suami seperti abang...

Bila iman ni berkurang, ayang terasa sangat nak ikut abang pergi bersama abang...sbb ayang rasa down sgt..terjelepuk..lemah...tapi Allah tahu perancangan utk ayang..mungkin ayang panjang umur..atau mungkin ayang juga akan ikut bersama abang suatu hari nanti...

Abang, sekarang ujian lain pulak datang..ayang kena istihadhah...tak pernah sekali pun ia berlaku sewaktu kita hidupmbersama dulu kan...tapi Allah uji ayang kali ni...memang sedih sebab ayang nak buat ibadat2 sunat utk sedeqahkan kpd abang..macamana...ayang jadi tak yakin..haidh atau istihadhah sedangkan belum cukup 15 hari suci dan bukan bau darah..tapi ia keluar banyak mcm air ppaip dan ada daging ketul kecik2.....

So, sekarang ayang solat je..tawakkal pada Alllah, ayang anggap istijadha...dulu tak pernah lalui...mesti abang ada jawapannya kan..

Abang, ayang sekarang tengah berusaha nak bayar hutang abang dgn Tekun tu...tapi tak pasti k.mah n ejat dah tanya tekun ke belum sbb kena jumpa org kat tekun tu..ayang tak boleh keluar lagi..masih dalam iddah..kalu ikutkan nak buat sesegera yg boleh sbb ayang kesian sgt kat abangselagi tak settle hutang, roh abang tergantung tak dapat naik ke luh mahfuz..kesian abang..masa abang hidup abang tak pernah hampakan harapan orang.. in sha Allah, abang ayang takkan hampakan abang..

Abang..ayang sayang abang..ayang rindu abang..moga kasih kita hingga ke syurga..Aameen

Benar, ia sedang berlaku...

13 Januari 2016

Assalamualaikum, teman hatiku yg baik hati, yang setia hingga akhir nyawa. Moga abang dilindungi dari siksa kubur dan bahagia selamanya.

Abang, benar kata orang..menjadi JANDA ni banyak sangat fitnahnya. Dan kini, ayang melaluinya...takde siapa yang faham dan ayang sendiri tak tahu nak cerita pada siapa..hanya Allah tempat mengadu...mungkin ayang sendiri yang tak pandai menjaga diri sendiri...ayang perlukan abang di sisi sekarang ni...kesian ayang, abang...

Ayang senyum tapi dalam hati bergelodak ingin menjerit memanggil abang untuk ajar ayang, untuk tegur ayang...

Abang, terasa sukar hidup tanpa abang...benar, matlamat tak menghalalkan cara...ayang tak sedar ada orang yg mudah mengambil kesempatan ke atas insan yg bergelar janda ni. Dulu mungkin berlaku pada orang lain...tapi kini isteri abang terpaksa melaluinya...ayang kena laluinya sendiri...sedihnya,abang..tanpa teguran abang..tanpa tunjuk ajar abang..tanpa kasih sayang abang...

Setiap hari, bila abang tiada dlm hidup ayang, ayang selalui berdoa supaya ayang ditemukan dengan orang2 yang baik, orang2 yang berniat baik...ayang doa supaya ayang tak jumpa orang yg SALAH..Tapi ,Allah uji ayang utk jumpa dengan org yang SALAH..yg pada asalnya mengatakan niat utk berkongsi ilmu..tapi ayang sendiri tak pasti apa niatnya..abang, silap ayang kerana tak berfikir..silap ayang kerana tak menyiasat..silap ayang kerana mungkin ayang sendiri yg terdesak..silap ayang kerana tiada siapa yg mengajar dan menegur...ayang malu pada Tuhan, ayang bersalah pada abang...abang, datanglah kembali...

Kalaulah abang ada, tentu takkan jadi macam ni...

Allah, terima kasih atas ujian ini...Terima kasih kerana mengajar aku melalui ujian ini..Terima kasih kerana menyedarkan aku sebelum aku lalai..terima kasih kerana Kau maqbulkan doa aku..

Abang..abang..abang...abang...abang......tolong ayang.....

Allah, hilangkan rasa kecewa ini!!!!Gantikanlah dengan kekuatan...

Monday, 11 January 2016

abang..rindunya

12 Januari 2016

Assalamualaikum, suamiku, cinta hatiku. Allah sedang memberi kasihNya untuk abang di sana. Dan ayang di sini masih belum berhenti merinduimu..

Abang, kat rumah sekarang ada Mak Tam sorang yg sudi temankan ayang. Kesian..sbb ayang pulak rasa bersalah menyusahkan dia...Bila bersembang dengan Mak Tam, baru ayang tahu yang dia juga kehilangan suami tercinta suatu ketika dahulu...mengalir airmatanya bila bercerita..mengalir jugaklah airmata ayang kerana teringat sangat2 kat abang....

Abang, ayang rindu sangat saat-saat kita berdua...kita yg rasa susah senang bersama dan kita takkan pernah ingin susahkan orang lain...rahsia kita...kita berdua sahaja yg tahu.

Ayang bosan tinggal di rumah tanpa abang, tanpa usikan abang..sbb ayang tak boleh nak ketawa kat rumah sendiri..ketawa ayang akan keluar bila depan tv..tapi palsu semata..

Abg, ayang nak abang..ayang perlukan abang utk ayang bercerita macam2 ttg kisah kerja ayang..tentang kawan2 ayang...sedihla, abang..abang takde....sedihnya...

Abg, ayang ada seorang kawan..yg hanya kwn utk berkongsi ilmu dan maklumat..ayang tak tahu betul ke tindakan ayang berkawan dengan dia. Namun, tiada perkongsian 'perasaan' di sini. Takkan sama dengan apa yg ayang kongsi dengan abang..Alhamdulillah..ayang sangat berharap agar cinta dan kasih ayang utk abang seorang sehingga ke syurga sbb ayang nak jadi bidadari abang :) ...tak sabarnya...

Suamiku yg kacak & baik hati..takkan ada sesiapa lagi dalam hidup ayang yg ayang rasakan dapat menggantikan keluhuran hati abang, kebaikan abang, kasih sayang abang....ayang terlalu rindukan itu semua...Namun, ayang hanya berserah pd Allah yang mentakdirkan segalanya dalam hidup ayang.

Kita tak tahu, abang..agak2nya apa perancangan Allah utk kehidupan ayang pada masa akan datang. Hakikatnya, ayang sangat rindukan abang..sangat menyayangi abang...tapi sayang ini tak boleh mengatasi sayang ayang pada ALLAH.

Thursday, 7 January 2016

Hanya Dia yang Tahu

8 Januari 2016

Assalamualaikum, teman baikku,Kazlie bin Kuzi. Moga abang lebih bahagia di sana daripada di dunia yg tiada apa-apa ni...Doakan ayang juga bahagia di sini mengikut apa yg Allah dah rancangkan untuk ayang.

Abang, ayang di sini setiap hari merindui wajah abang dan kebaikan abang. Syukur pada Allah yg menciptakan abang dan mentakdirkan  jodoh abang sebagai suami ayang. Terima kasih sangat pada Abah dan Chek yang melahirkan abang. Terima kasih, abang kerana menjadi suami yang sangat kacak, penyayang, baik hati, pemurah, jujur, sopan, rajin untuk isterimu ini....

Abang, semua orang cakap ayang begitu kuat dan positif walaupun suami meninggal dunia...Baru 39 hari, diorang cakap ayang dah boleh tersenyum dan ketawa...ayang dah boleh buat kerja macam biasa..Sampai ada juga yg mengucapkan tahniah! Selamat kembali! Hakikatnya, semua tu palsu..semua tu hanya nak puaskan mata dan hati semua yang memandang..Hakikatnya, hati ayang masih terluka..sangat bersedih..masih lemah..masih tak bersemangat...seperti baru semalam abang meninggalkan ayang..tapi biarkanlah kerana meraka tak tahu...Hanya Allah yang tahu...tiada satu hari pun yang berlalu tanpa air mata kerana merindui abang, kerana mengharap abang muncul semua depan mata ayang...orang tak nampak sbb tangisan dan kelemahan ini ayang hanya mengadu pada Allah. Ayang takde siapa2 dah,abang kecuali Allah...Dia tempat ayang meluahkan segala beban dalam perasaan ini. Cuma ayang SANGAT TAKUT kalau hati ayang masih mempersoalkan KENAPA kepada Allah. Moga dijauhkan.


Sampai hari ni, ayang masih tertanya-tanya macamana nak teruskan kehidupan tanpa abang dalam rumah kita. Kita takde anak seperti orang lain yang mungkin boleh menemani dan menjadi teman berbual hingga hari tua..ayang diuji oleh Allah seorang diri hingga kini...Ayang redha. Ayang hanya hambaNya. Moga Allah mudahkan semua utk ayang walaupun sendiri...

Abang, ayang sangat rindukan abang..



Wednesday, 6 January 2016

Ziarah Mahabbah Suamiku..

7 Januari 2016

Assalamualaikum, suamiku yang sentiasa manis tersenyum. MOga hari-hari yang abang lalui di sana tidak sukar dan moga sentiasa dipermudahkan oleh Allah.. sbb abang orang baik, pasti Allah memandang abnag dengan kasih dan sayangNya.

Abang, semalam ayang tak sempat nak coret atas blog ni...agak sibuk smlm..tapi tak bermakna ayang lupakan abang..abang semestinya sentiasa terpahat kukuh dalam hati ayang...selama-lamanya, dengan izin Allah.

Abang, tadi ayang datang ziarah abang. Dah lama kan ayang tak jumpa abang...masa dan bebanan menjarakkan pertemuan kita, abang..ayang tak nak menyusahkan orang lain. Tapi nasib baik Thirah sudi temankan ayang ke kubur abang pagi-pagi lepas sarapan tadi..Kubur abang masih tenang dan pastinya abang tenang di situ. Jangan risau, ayang sentiasa doakan abang...sentiasa..

Ayang rindu abang..rindu kasih sayang abang..rindu kebaikan abang,,

Semalam, ayang lalui hari ayang dengan rasa rindu yang bersangatan pada abang...tak tahu macamana nak gambarkan. Ayang rindukan usikan abang dan gurau senda abang....yg takkan ayang boleh dapat lagi...Malam tadi, ayang minta dengan Allah supaya temukan ayang dengan abang dalam mimpi..Ye, memang benar, Allah maqbulkan permintaan ayang. Ayang mimpi Abang!

Abang bawa ayang gi jalan-jalan..masa dlm mimpi tu ayang rasa mcm abang betul2 hidup hinggalah abang mengadu sakit kepala,akhirnya ayang paksa diri supaya sedar dari tidur sbb ayang takut abang meninggal dunia seperti realiti yg ayang lalui sekarag....macam biasa waktu abang hidup dulu suka kan kita selalu berjalan bersama..walaupun abang tak pegang tangan ayang mcm pasangan romantis lain, tapi ayang tahu abang tak nak buat mcm tu sbb abg taknak orang lain cemburu dengan kita...sbb kita tak tahu bagaimana perasaan orang lain kan...tapi ayang dapat pegang lengan abang yg sado tu..ayang tak kisah pun..bahkan ayang bangga buat mcm tu... :)

Abang, hidup ayang di sini ayang serahkan pada Yang Maha Kuasa. Selepas ayang terima ujian pemergian abang...ada ujian-ujian lain pula menyusul...ayang pasrah walaupun ujian itu juga mengundang sebak di dada hingga mengalirkan air mata..siapalah ayang ni ,abang...sentiasa layak utk diuji...Moga ayang dapat masuk syurga dengan ujian-ujian ini...Meski pun ujian ini utk org yang mampu..tapi kadang2, sekali-sekala kemampuan dan kekuatan tu hancur tiba-tiba...dan ayang pula mempersoalkan kenapa dan kenapa...Astaghfirullahalazhim...iman ayang tak kuat, abang..saat ini ayang nak sangat dengar abang cakap:"mari kat abang..abang peluk"...Allah.. apakan daya...aku tak kuat.

Engkau Pemilik segala Kekuatan. Engkau Pemilik segala Ketenangan...Pasti ada rahmat dan kasih sayangMu atas setiap ujian ini..

Tuhanku, jadikan aku isteri buatnya dunia dan akhirat. Hanya dengan izinMU...Aaameen..

Monday, 4 January 2016

Memilih..perlu Iman

5 Januari 2016

Assalamualaikum suamiku, Kazlie bin Kuzi.. Moga abang sangat bahagia di sana..ayang doakan abang...

Abang, semalam hari yg ayang sangat2 rindukan abang...ayang tengok gambar abang dlm facebook..tengok kenangan kita....tak dapat tahan airmata ni, abang...ayang selalu fikir, nanti bila ayang duduk sorang dlm rumah tu, dengan siapa ayang nak makan..dengan siapa ayang nak tidur...dengan siapa ayang nak berbual..dengan siapa ayang nak bergurau...sedih la ,abang...

Hari ni, rasa lemah sangat, mcm dulu...masa abang baru meninggal dunia...rasa tak kuat dengan ujian ni...rasa ayang sangat perlukan abang...untuk menasihati ayang..memang ayang belajar Al-Azhar, Mesir..tapi ayang seorang wanita yang tetap mempunyai perasaan yg sangat lemah dan mudah menangis...hari-hari yg ayang lalui..tiada abang di sisi ayang...Allahuakbar...Bila ayang perlukan abang..malangnya abang takde untuk bantu ayang....

Abang, sekarang ni ayang kena kuatkan iman...yelah..bila bergelar janda pastinya akan timbul banyak ujian demi ujian...ujian hati dan perasaan...ujian fitnah...bimbang tak setia pada abang, sedangkan ayang selalu minta dalam doa utk jadi bidadari abang di syurga...Abang, ayang sangat takut dengan ujian ni...satu persatu ia datang...dan setiap kali ia datang, hanya air mata akan temankan ayang...kadang2 disebabkan iman ni lemah, ayang akan berkata "Kalaulah abang ada...tentu ayang tak mengharapkan orang lain.."..apa daya ayang, abang....Allahuakbar....ayang tak kuat...

Hanya di blog ni je, ayang boleh luahkan segalanya....selain di atas sejadah kita....

Abang, sebenarnya hingga hari ni, ayang tak boleh masuk bilik solat tempat abang meninggal tu...ayang masih nampak abang...ayang masih nampak abang meninggal atas riba ayang, ayang tergamam...ayang hanya mampu menangis...ayang rindu abang...rindu sangat..semua orang rindu, abang....Astaghfirullah....

Al-fatihah utk abang...selalu ada dalam doa ayang....Moga kasih sayang Allah selalu ada utk abang..Aameen..

Sunday, 3 January 2016

Abang...

4 Januari 2015

Assalmualaikum, suamiku yg dirindui..Moga abang disayangi Allah di sana..

Abang, hari ni...budak2 dah mula sekolah...ayang masih ingat, dulu abang selalu ckp, kalu kita ada anak...anak kita mungkin dah sekolah dan abang yang akan bangun pagi2 siapkan anak ke sekolah...tapi bukan rezeki kita ,abang..hingga ke nafas terakhir abang, masih bukan rezeki kita berdua...takpe..ayang doakan rezeki itu akan sampai utk kita dlm syurga nanti...Allah yang Maha Merancang...

Abang, minggu depan, ayang akan duduk sorang..mak n ayah dah nak balik kampung. Fatin n abang katanya  nak berhijrah ke Johor...ayang pun tak tahu nak minta dengan siapa utk teman ayang...pastinya, ayang serahkan pada Allah. ayang yakin, bila ayang takut, Allah ada untuk hilangkan ketakutan tu..bila ayang sedih, Allah ada untuk gembirakan ayang, Bila ayang sunyi, Allah ada selalu dengan ayang memerhatikan ayang..ayang kena kuat,abang..kena kuat..

Semalam mak sebak sangat..mak cakap lepas balik Mekah hari tu, mak nak buat kenduri doa selamat. Mak harapkan sangat abang masak utk orang masjid..abangkan terer masak banyak2 ni.. :) ..ayang bangga dengan abang..walapun ayang tahu sebenarnya abang penat,tapi abang selalu puaskan hati kami semua...terima kasih abang. Pasti Allah bagi ganjaran pahala berlipat ganda utk abang...Tapi mak ckp, abang dah takde..dengan sape lagi nak minta tolong...ayang sedih sangat bila dengar mak cakap mcm tu...kesian kat mak...mak pun dah tak larat...kami selalu rasa, kami masih perlukan abang...

Abang, ada hikmah bila abang pergi selamanya kepada Allah. Ayang nampak, menantu-menantu lain pun makin rapat dengan ayah..bersembang..berjenaka..Dulu, abang yg pandai ambil hati diorang...Ayang bangga sangat dapat suami mcm abang...menantu kesayangan, bapa saudara kesayangan semua, ipar kesayangan..

Abang, sampai hari ni..ayang masih tak simpan baju, seluar, barang2 abang..ayang tak sampai hati..ayang takut kalau terjumpa gambar kita berdua..sebab ia akan buat ayang sedih sangat...ayang takut akan jumpa kad2 istimewa kita berdua..ayat2 cinta abang...abangkan selalu nak ayang jadi isteri solehah.. :)...biarlah ayang kumpul kekuatan dulu, ye...

Abang...ayang doakan abang bahagia sampai Jannah..Tunggu ayang kat sana dgn anak2 kita..anak2 syurga.. :)



Saturday, 2 January 2016

Berdua..serahkan pada Dia Yang Maha Merancang

Assalamualaikum suamiku yg memiliki senyuman paling menawan...moga kehidupan abang di sana lebih bahagia daripada kehidupan di dunia...

Ayang rindu abang...

Abang, pagi ni, mak, ayah, ani n zizi nak pergi dengar kuliah dhuha dr Ust.Dasuki..ustaz kegemaran abang dan ayang..ustaz yg selalu dapat sentuh hati kita...ayang nak sangat pergi...nak sangat...tapi ustaz kata ia tak wajib, so dlm iddah tak pergi pun takpe...

Abg, bila orang dah takde kat rumah kita, ayang rasa sunyi sangat...boring sangat..dulu ayang selalu panggil abang...abang..abangg...sampai abang ckp kat ayang..hisssh...asyik panggil je...tapi ayang jawab..nanti kalau ayang dah takde kat dunia ni..abang takkan dengar lagi suara ayang panggil abang...mmm...rupa2nya jadi sebaliknya...ayang yg tak dapat panggil abang lagi..selama2nya...suasana ni buat ayang rasa sangat rindukan abang..sangat perlukan abang...ayang tak pernah rasa jemu bila abang ada..walaupun hakikatnya kita tak buat apa2 pun dalam rumah ni...

Kosong rasanya rumah ni, walapun mereka tinggalkan ayang utk seketika....

Abang, mak ada menyuarakan yg nanti ayang kena simpan sijil kematian abang elok2..manalah tahu kot2 nanti kahwin lagi..tersentak ayang, abang...ayang tak boleh nak bayangkan ada ke lagi lelaki yg lebih baik dari abang..menerima ketidaksempurnaan ayang...mcm abang...rasa nak marah pun ada bila ada orang yg mencadangkan perkara begini kpd ayang...perkara ni, bila di bangkitkan membuatkan ayang akan menangis selepas solat..teringatkan abang...jujurnya, sifat abang seperti sifat Rasulullah...sukar dicari ganti...

Apapun seperti sebelum ni, kita hanya mengetahui apa yg kita tahu utk hari ni...kita takkan tahu sepertimana Allah tahu bagaimana keadaan kita pada masa akan datang..Justeru, ayang redha apa jua ketentuan dari Allah...ayang serahkan segalanya pada Dia...ayang lemah, abang...tak mampu nak hadapi hidup ni seorang diri...biarlah Dia yg tentukan semuanya...

Abang...ayang berdoa agar kesetiaan ayang ada utk abang hingga akhir hayat ayang...

Kerna Kau ku Pilih, Lalu kau setia kuKasih...

Terima kasih kerana pernah menjadi suami yg paling baik utk ayang...hanya Allah yg dapat memberi sebaik2 ganjaran buat abang...

Bahagiakanlah abang disana....aameen..

Friday, 1 January 2016

Ingatan berpanjangan...

2 Januari 2016

Assalamualaikum suamiku yg kacak..apa khabar agaknya abang sekarang ye..ayang yakin Allah pasti beri rahmat dan kasih sayangNya pada abang..ayang doakan utk abang setiap hari...ayang sedeqahkan pahala utk abang setiap hari...

Abang, dah lama sangat rasanya ayang tak ziarah kubur abang..dah 2 minggu jugak la...maaf abang, ayang keseorangan sekarang ni, takde sape yg boleh teman ayang utk ziarah abang..hari tu ayang pernah gi kubur abang, tiba2 ada pergaduhan kat situ...bimbang jugak..nasib baik ada thirah...tapi kami berdua takut la...Tapi, abang jgn bimbang, ustaz kata wanita ni makruh pergi kubur...ustaz kata cukuplah berdoa dari jauh...sbb Allah sentiasa dekat dan Dia pasti akan maqbulkan...

Ayang takkan berhenti doa dan sedeqah utk abang...dan ayang yakin Allah akan maqbulkan doa ni..moga kita masuk syurga sama2 ye, bang..

Abg, minggu depan mungkin hanya ayang yg akan duduk rumah kita sorang2...ayang akan menjalani kehidupan bangun pagi,solat,gi kerja,balik kerja, tidur...semua seorang diri...mungkin bercakap pun sorang diri...yelah semua org dah tinggalkan ayang..samada yg meninggal dunia atau yg masih hidup...ayang kena kuat, abang...memang ayang akan menitiskan airmata bila terkenangkan abang...tapi ayang selalu  pahatkan dlm hati yg ALLAH ADA SELALU untuk ayang..kalau ayang takut, Allah ada utyk hilangkan rasa takut tu..kalau ayang sedih Allah ada untuk gembirakan hati ayang...

Moga Allah beri kekuatan itu sepanjang masa...aameen